Hur lagar man en kite?

Att laga en kite är ingen konst, om man vet hur man gör. Vissa skador kan vara svåra att fixa själv såsom en reva i duken som kräver en stark symaskin, reservdelar och ett visst praktiskt handlag (läs syskills).

Många skador kan du emellertid laga själv, allt du behöver är tid och tålamod! Här listar vi olika typer av skador och hur du kan gå till väga om du känner för att laga dem själv. Några garantier för att din lagning blir en succé kan dock inte ges 😉

Hål i duken

tear aidSmå hål i duken kan uppkomma p.g.a. slitage från sand, stenar, vassa grenar o.d. Ta för vana att syna din kite med jämna mellanrum. Ett tips för att upptäcka pyttesmå hål i duken är att hålla upp kiten mot solen då dess strålar kommer tränga igenom minsta lilla hål. Dessa kan du lätt laga själv med så kallad tear aid, vilket helt enkelt är små transparenta klisterlappar. Rengör duken noggrant med lite T-röd och sätta fast en liten lapp på var sida om hålet. Vänta inte med att laga små hål, då de kan växa sig större av påfrestningar från vind och vatten.

Under transport eller när du kitar kommer kiten vara i kontakt med diverse ytor, föremål och element. De är lätt hänt att din kite skadas från vassa naglar, stenar, sand, vatten m.m. och med tiden är det dock inte ovanligt att små revor uppträder i duken. Tack och lov är de flesta moderna kitar tillverkade i ett material som förhindrar att små revor växer sig större och små revor på några centimeter kan du laga själv.

stor reva i dukenHar du fått en reva som är längre än en decimeter är bästa rådet att lämna din kite till en kitelagare för att få en professionell lagning som håller.

Hur som helst, om du fått en mindre reva och tror att du kan laga den själv se då till att göra det ordentligt. Det här behöver du:

  1. “Ripstop” tejp. Ripstop och andra reservdelar kan du köpa hos Surfspot.
  2. Sax
  3. Strykjärn eller hårtork
  4. Alkohol eller T-röd för rengöring.

Se nu till att följa de här stegen noggrant.

  1. Lägg kiten med det skadade området på en ren platt yta fri från vassa föremål. Använd gärna tyngder för att spänna ut duken.
  2. Rengör området kring revan med alkohol så att där inte finns minsta spår av vatten, sand, damm eller smuts. Sandpappra eventuellt lätt för extra bra vidhäftning.
  3. Klipp ut två olika bitar från ripstop-tejpen som täcker revan med minst 2-3 centimeter åt alla håll. Olika bitar för att vi inte vill att kanterna ska tangera varandra. Se även till att kanterna är rundade så att de inte flikas upp.
  4. Placera tejpen över revan och tryck till så klistret häftar fast ordentligt. Upprepa proceduren på andra sidan.
  5. Använd strykjärnet eller hårtorken så att tejpen “svetsas” fast. Var bara försiktig så att du inte smälter duken!

Här är en liten film som beskriver metoden ganska väl:

Läckage

Att kita med en kite som inte håller luften är inte bara sjukt störigt utan även farligt. En kite som tappar luft börjar vid en viss gräns bete sig fladdrigt samtidigt som den förlorar sina aerodynamiska egenskaper och därmed kan bjuda på obehagliga överraskningar, ungefär som att köra en bil med ett punkterat däck.

Precis som du kan få punktering på din cykel kan du få punktering på din kite. Ett mikroskopiskt hål som gör att dina kite mjuknar efter flera timmar är nästintill omöjligt att hitta och rådet här att helt enkelt leva med besväret att fylla på med luft innan kiten blir alltför mjuk, alternativt byta hela bladdern (innertuben). Har du lyckats spränga bladdern med ett gapande hål som resultat är byte av bladder rekommenderat. Även om det finns monster-patches för att laga stora hål är risken för ett, under svordomar, misslyckat lagningsförsök överhängande. Läckande ventiler är knepigare att laga själv och även här rekommenderar vi att du lämnar din kite till en proffslagare. Är det emellertid så att din kite tappar luft och blir mjuk efter några minuter eller t.o.m. upp emot en timme så finns det goda chanser för man ska kunna lokalisera läckaget och åtgärda det med en enkel lagning. Här följer en liten guide över hur du kan laga pyspunkan själv.

  1. Börja med att pumpa kiten stenhårt.pumpa kiten stenhårt, annars kan det vara svårt att hitta läckan med sprejflaskan
  2. Fyll en blomspruta med såpa och vatten
  3. Spreja såpblandning över hela Leading Edge (LE) och all strutar. Finns där ett hål kommer det börja bubbla där luften pyser ut. Det underlättar otroligt mkt att veta i vilken sektion läckan finns innan du tar ut själva bladdern. När du hittat hålet (eller hålen) tömmer du kiten på luft.
  4. Ponera att du hittat ett läckage någonstans på bladdern som gör att du måste ta ut den för att komma åt att laga hålet. Börja då med att öppna upp tuben längst ut på motsvarande vingtipp. Dra ut en liten bit av bladdern och knyt försiktigt, men ordentligt, fast ena änden på långt relativt dragkraftigt snöre.
  5. Lossa luftslangarna från slangkopplingarna mellan LE och strutarna.
  6. Öppna dragkedjan mitt på LE och dra försiktigt ut hela bladdern. Är hålet “stort” kan du förhoppningsvis upptäcka det med blotta ögat. Ser du inte hålet måste du dessvärre pumpa upp bladdern såpass mkt att du återigen kan lokalisera hålet genom att du känner en fin luftström sippra ut från hålet. Använd sprejflaskan, svep över området med fingrarna eller för läpparna över bladdern där du tror hålet är. Låter kanske lite perverst men läpparna är otroligt känsliga och kan detektera mer än du anar. OBS, pumpa inte upp bladdern mer än minsta möjliga för att du ska kunna hitta hålet. När bladdern inte omsluts av sin tub kan gummit expandera och bli permanent deformerat med följden att den ofta blir obrukbar.
  7. När du väl hittat hålet markera det då med en tuschpenna.
  8. Töm nu bladdern på luft om den inte redan är tömd.
  9. Sandpappra lätt på ytan kring hålet.
  10. Rengör med alkohol.
  11. Fäst en lagningspatch över hålet och tryck dit den ordentligt.

Hålet är lagat och nu återstår bara att få bladdern på plats igen. Detta konststycke kan vara lite frustrerande då bladdern har en tendens att korva sig när träs genom tuben igen. Nyckeln till framgång här är att använda talk och att försöka dra bladdern så rakt som möjligt tillbaka till sin plats. Pudra bladdern med lite talk så minskar friktionen. Snöret du fäste i änden på bladdern kommer nu till sin rätt då du helt sonika kan dra i snöret för att föra bladdern tillbaka. Videon här visar hur man byter en hel bladder. Principen är densamma.

Sammanfattning

Tid och tålamod är a och o nästan oavsett vilken slags lagning du väljer att utföra själv. Har du inte detta är du välkommen att kontakta oss så kan vi förhoppningsvis hjälpa dig 🙂

Gustys gamla logga